Uusi vuosi ja kiire muutokseen?

Vuoden vaihde on tyypillisesti lupausten aikaa. Useimmiten luvataan tehdä jotain mikä on jäänyt tekemättä, tai aloittaa jotain kokonaan uutta. Tämä on hyvä hetki tosiaan tunnistaa muutoksen tarve, tai miettiä mitä haluaa alkavalta vuodelta. Tyhjä kalenterisivu on täynnä potentiaalia ja uudet neljä vuodenaikaa odottavat!

Aika moni lupaus varmasti koskee omaa hyvinvointia ja sen kohentamista, tai puhutaan elämäntaparemontista. Kun luvataan aloittaa kuntoilu, on sen takana ajatus parantaa hyvinvointia ja jaksamista, vaikka ehkä mietitäänkin aluksi ulkonäköä, tai painoa. Tämä on yksi syy kuntokeskusten ja liikuntapalveluiden Tammikuiseen suosioon. Jostain syystä tämä aloituksen jälkeinen into ei vaan tunnu kestävän kovin pitkään. Tätä olen kuullut niin kuntoilijoilta, kuin kuntokeskuksiltakin, eli selvä ongelma on olemassa.

Yksi syy innon lopahtamiselle on varmasti väsähtäminen, jos ollaan aloitettu treenit heti Tammikuun ensimmäisellä viikolla ja tahti on ollut kova. Tässä tuleekin se iso kompastuskivi, sillä elämäntaparemonttia ei tehdä pelkästään kuntosalilla, lenkkipolulla tai jumppatunnilla. Elämäntapojen muutokset liittyvät juurikin tapoihin ja ne ovat niitä pieniä asioita, jotka yhteenlaskettuna muodostavat meidän päivät, viikot ja elämän. Tämän takia tie kestävään muutokseen etenee pienin askelein, yksi asia kerralla. Liikunnan aloitus on toki hyvä asia ja suositeltavaa kaikille, mutta aloitus maltillisen nousujohteisesti, sillä usein liian nopea fyysisen kuormituksen lisääminen uuvuttavat meidät, ellei syömisen ja nukkumisen laatua olla otettu huomioon. Riittävä ravinto ja lepo edesauttavat meitä jaksamaan ja taas ongelmat tällä saralla johtavat hyvinvoinnin alentumiseen, joten liian paljon hyvääkin asiaa, kuten liikuntaa ei paranna jaksamista vaan todennäköisesti tekee päinvastoin.

Ehdottomasti kannustan pitämään lupaukset ja painumaan saleille, tai lenkille, mutta painotan malttia! Ensimmäisellä viikolla ei tarvitse polttaa itseään loppuun, vaan anna kropallesi aikaa tottua liikkumiseen ja näin pysyt liikkeessä pidempään. Mitä tulee ravintoon ja lepoon, niin yksinkertaisesti voisin sanoa, että syö oikeaa ruokaa tarpeeksi, sekä juo riittävästi vettä aamusta alkaen ja mene ajoissa nukkumaan äläkä tuijota ruutuja yömyöhään. Melko ympäripyöreät ohjeet tiedän, mutta tämän kirjoituksen pointtina oli miettiä miten saadaan liikuntaharrastus kestämään ensimmäisiä viikkoja pidemmälle. Minun valmennuksissani treenin lisäksi, pohditaan yhdessä ratkaisuja juurikin niihin arjen pieniin kynnyksiin, jotta saisimme muutettua huonot tavat hyviksi ja sitä kautta energisemmän elämän!

Oikein hyvää vuotta 2017 kaikille!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s