Liian kiire, ei kerkeä laittamaan ruokaa?

Näinhän se usein on, kiire töissä ja paljon menoa vapaa-ajalla. Tämän päälle pitäisi vielä syödä ja vielä ns. terveellisesti. On helpompaa heittää einesateria mikroon, tai sitten syödä matkan varrella jotain nopeeta, kuin alkaa kokkaamaan. Onko tämä tuttua? Minulle ainakin on. Mutta ei hätää, kun tiedät ongelman, voit alkaa työstämään siihen ratkaisua!

Tämän tekstin kuva on minun ottama ja siinä komeilee minun illallinen eräänä arki-iltana. Onko mielestäsi kuvassa ns. terveellinen annos, jonka tekeminen vaatii aikaa, vai nopea arkiateria, jonka pistää kasaan kiireen keskellä?

Kuvan ateria on tyylinäyte minun ”kolmen komponentin kokkailusta” helpoimmillaan. Tämä on nopea arkiruoka, jonka aineksista kaksi kolmasosaa löytyvät lähes aina kotoani. Ateria pitää sisällään:

  • Tummaa riisiä helpossa keittopussissa
  • Pakastekasviksia
  • Kylmäsavulohta

Valmistus oli helppoa ja tapahtui lähes itsestään. Kävin töiden jälkeen kaupassa ja ostin lohta. Kotona kiehautin vettä kattilassa ja tiputin riisipussin veteen. Kattilan hyörytysritilään kumosin pakastekasvispussin sisällön sulamaan riisiveden hyöryissä. Kännykän ajastimeen 10min. Tämän aikana kävin suihkussa ja ajastimen piipattua kumosin kaikki kulhoon ja söin. En siis viettänyt koko iltaa keittössä, vai pääsin jatkamaan muita askareita.

Tämä oli siis esimerkki miten helppoa ja nopeaa on valmistaa ateria aineksista, joista suurin osa säilyy kotona ”hätävarana”. Pyrin syömään paljon kotimaisia kasviksia tuoreena, mutta pitämällä pakasteessa kasviksia helpotat ruoanlaittoa suunnattomasti keskellä kiireistä arkea. Tämä ei ole mikään absoluuttisen oikea tapa syödä, vaan kikka arkeen, joka taatusti voittaa pikaruoan. Ruoanlaitto on kivaa, mutta suurimman osan ajasta me syömme jaksaaksemme, joten ruoanlaiton pitää olla myös tehokasta, kiireeseen sopivaa ja helposti toistettava toimenpide.

Minulle tämä on toiminut ja helpottanut ruoanlaittoa kiireen keskellä. Kokeile sinäkin ja voit aloittaa tekemällä vaikka listan ”komponenteista”, tai niiden eri yhdistelmistä (esim. riisi, papu, avocado). Kyllähän jokainen tietää mistä pitää ja mitä haluaa syödä, mutta välillä yksinkertaisetkin asiat selkeytyy, kun ne kirjoittaa ylös. Pidä lista mukana ruokakaupassa, niin ostat järjellä, etkä tunteella!

Loppuun vielä vinkki lounaalle. Tee illalla isompi satsi, josta pakkaat töihin eväät!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s